Smarta formulär på er hemsida kan skicka SMS, skapa PDF-filer, kopplas med ekonomisystem, era mobiler, sätta på kaffebryggaren (i vissa fall…) eller allt det på en gång. För att visa hur man kan använda smarta formulär så presenterar vi här två kundcase:
📱 Kundcase 1: Arkitekterna
Maria Rutgersson, VD på Skärhamn Arkitektur tyckte att hon la för mycket tid på att jaga information från kunder och att klippa och klistra kontaktinformation mellan olika program.
Maria sa till oss efter att jobbet var klart: ”jag som funderade på att anställa en assistent för jobbet”.
Hur vi hjälpte Skärhamn Arkitektur med ett smart formulär.
Fyller man i formuläret på deras hemsida så händer följande:
– Ett mail skickas
– Kunden skapas automatiskt i deras ekonomiprogram
– Kunden skapas automatiskt i deras program för kundregister
– Kunden läggs till i företagets telefonbok på personalens mobiltelefoner
Vi skapade därför ett formulär med allt hon behövde få in från varje kund som hon nu låter kunden själv fylla i, alltså inget mer jagande efter fastighetsbeteckningar mm. När kunden skickat formuläret så genereras ett mail till Maria samt att kunden registreras som ny kund i både ekonomisystemet Fortnox och i deras program för kundregister.
Maria tyckte även att hon och personalen la mycket tid på att leta telefonnummer och adresser till kunderna. Kontaktinformation som dom egentligen redan hade… Ska hon verkligen behöva lägga in varje kontakt manuellt i telefonen också? Självklart inte! Vi skapade en telefonbok till företaget som är synkad med deras Fortnox. Registreras en ny kund i Fortnox så får alla anställda en ny kontakt i telefonboken på deras mobiler med namn, telefon, mail och adress. Telefonboken är separerad från den privata och enkel att aktivera/avaktivera.
Nu har personalen alla kundernas nummer, adresser, epost osv. i mobilen och dom ser vem det är som ringer… bara en sån sak!
📰 Kundcase 2: Montörerna
Hur vi hjälpte ett installationsföretag med ett smart formulär.
När montörerna gjort klart en installation så skulle checklistan fyllas i. Ett papper med kryssrutor, ”Har klämskydd monterats, Ja” osv. Montören skulle även fota installationen och maila in fotot till kvinnan på kontoret, vi kan kalla henne Lotta. Det här pappret skulle montören sedan ta med i bilen och lämna in till Lotta så att hon manuellt kunde skriva in alla svaren på Word och spara filen i datorn. Pappret arkiverade hon i en pärm. Observera att det ibland kunde dröja innan pappret letade sig hela vägen in till Lotta på kontoret.
Lösningen:
Vi skapade ett formulär på en gömd del av deras hemsida. Alla montörer lägger in en app-ikon i telefonen som med ett klick tog dom till formuläret.
Formuläret är identiskt med pappret och montören kan enkelt kryssa i att klämskydd var installerat osv. Det finns även en knapp för att fota installationen. När formuläret är ifyllt så klickar man på skicka-knappen och vipps så skapas det en PDF-fil på Lottas dator i just den där mappen där hon vill ha det. Det genereras även ett mail till Lotta så att hon vet att det inkommit en checklista.
Tidsbesparingen på ett år kan bli enorm!
– Berätta gärna för oss vad ni lägger mycket tid på, kanske att ett smart formulär kan vara melodin.