Support & Serviceavtal

Vårt standardavtal för de flesta hemsidor

495 kr/mån

För större och mer krävande webbplatser, exempelvis med e-handel, produktdatabas eller flera språk bestäms månadskostnaden i ök. med kund.

Detta ingår i support & serviceavtalet

Utbildning

Vi brukar ta över er dator och visar hur ni själva mycket enkelt kan ta hand om er hemsida. Vi spelar ofta in en film efter utbildning där vi visar det vi gått igenom.

Telefon & mailsupport

Behöver ni hjälp med att uppdatera hemsidan så är det bara att slå en signal eller maila.

Uppdateringar av programvara

Minst en gång i veckan laddar vi ner uppdateringarna för allt som är installerat på våra kunders webbsidor.

Licenskostnaden

Vi står för licenskostnaden för det WordPress-tema vi byggt er hemsida med.

Säkerhetskontroll

Varje dag kontrolleras hemsidan efter skadlig kod och andra sårbarheter.

Backup / Säkerhetskopiering

Återkommande backuper av er hemsida. Alla backuper lagras i 90 dagar.

Nyhetsbrevet

Alla kunder med serviceavtal får vårt nyhetsbrev där vi informerar om nyheter som kan beröra er hemsida. Det kan vara nyheter om säkerhet, nya funktioner, nya lagar och regler och mycket mer!

Klientrapport

Varje månad får ni ett mail med en snygg PDF-rapport. I rapporten finner ni besöksstatistik från Google Analytics och information om uppdateringar, backuper och säkerhetskontroller vi utfört mm.

Tilläggstjänster:

Snabbare hemsida

+ 50kr/mån eller paketpris

Premiumlicens av pluginet WP-Rocket som gör din hemsida avsevärt snabbare. Vi bjuder på installation och konfiguration.

Daglig backup / säkerhetskopiering

+ 75kr/mån eller paketpris

Backup av er hemsida varje dag. Alla backuper lagras i 90 dagar.

SEO / Sökordsbevakning

+ 75kr/mån eller paketpris

Om du vill ha kontroll över hur dina sökord på Google står sig mot konkurrenter så kan vi med den här tjänsten lägga in bevakningar och i klientrapporten kan du se när det sker förändringar.

Upptidskontroll av din hemsida

+ 50kr/mån eller paketpris

Få ett SMS eller mail om din hemsida ligger nere samt när den är online igen. I klientrapporten ser du total drifttid och när sidan eventuellt låg nere.

Länkbevakning

+ 50kr/mån eller paketpris

Hantera alla trasiga länkar i tid och undvik negativa effekter på SEO, användarupplevelse eller intäkter med bevakning av upp till 10 000 länkar på er hemsida. Automatiska kontroller och varningar för eventuella trasiga länkar.

Optimera bilder

+ 50kr/mån eller paketpris

Premiumlicens av pluginet Smush Pro som optimerar alla bilder på hemsidan nu och i framtiden vilket gör er hemsida mer snabbladdad. Vi bjuder på installation, konfiguration och optimering av befintliga bilder.

Prestandakontroll

+ 50kr/mån eller paketpris

Hur snabb är hemsidan? Vad är det som drar ner hastigheten på hemsidan? Få en inblick i vad som händer med din webbplats och hur den presterar. Resultatet presenteras i er klientrapport som skickas varje månad eller vecka.

Avtalsinformation

En WordPress hemsida består normalt av:

WordPress installation – Ett modernt molnbaserat publiceringsverktyg med fokus på utseende, webbstandard och användarvänlighet.

WordPress-tema – Om man vill slippa koda en hel hemsida från grunden så använder man sig av ett WordPress tema.

Tillägg/plugin – Vissa funktioner som inte ingår i temat behöver man ladda hem. Det finns tusentals tillägg som formulär, bildspel osv.

Avtalsinformation:

Våra Support & Serviceavtal löper under en avtalsperiod på 12 månader och förlängs automatiskt med 12 månader om inte avtalet sagts upp minst en dag innan starten av den nya perioden.

Avtalet startar den dag som WordPress installerats på er domän och arbetet med nya hemsidan påbörjats.

Insign AB har rätt att ändra villkoren för Support & Serviceavtal men måste informera kunden via samtal eller mail om ändringarna så att kunden getts chans att gå ur avtalet innan ändringarna träder i kraft. Om kunden inte gör ett val om att gå ur avtalet så ser vi det som ett godkännande av de nya villkoren.

Insign AB har rätt att avbryta Support & Serviceavtalet med kund. Kunden skall i sådant fall informeras om det avbrutna avtalet och Insign AB ska då återbetala redan betalt tid som eventuellt är kvar på avtalet.

Licenser kopplade till hemsidan som ingår i Serviceavtalet slutar fungera när avtalet sagts upp eller avbrutits. Hemsidan kommer att fortsätta fungera som vanligt utan licenser men för att ta del av framtida uppdateringar så krävs det egna licenser. Kunden kan enkelt köpa detta själv vid behov.

Uppdateringar av WordPress, temat & tilläggen:

Det är mycket viktigt att WordPress, temat och tilläggen uppdateras. Flera gånger i veckan kommer det nya uppdateringar för design, funktion och säkerhet. Största faran med att inte uppdatera är att sidan blir lättare för robotar att hacka.
Med Insign’s Support & Serviceavtal ser vi till att detta är uppdaterat*.

*Insign ska kontrollera och utföra dessa uppdateringar senast den sista dagen i varje månad för våra kunder med Support & Serviceavtal. Normat gör vi detta första arbetsdagen i varje vecka.

Support och uppdateringar av innehållet på hemsidan:

Ni uppdaterar innehållet på er hemsida själva via ett inlogg på nätet. Att uppdatera sidor som Insign gjort är mycket enkelt. Insign utbildar alltid de kunder som tänkt uppdatera sin egen hemsida. Om ni behöver hjälp med uppdateringar så ingår det support via telefon eller mail i våra avtal.

Vi har även en YouTube-kanal som vi uppdaterar med filmer för sådant vi ofta får frågor om.

Om ni ändå vill att vi ska göra uppdateringarna åt er så är vårt ordinarie timpris 850kr/tim.
Vi avrundar upp till närmsta femtonde minut. Dvs. arbetar vi 20 min så skriver vi upp 30 min.
Faktureringen för eventuell övrig tid sker varje 6mån (juni och december).

Problem vid uppdateringar:

När Insign uppdaterat WordPress, temat och/eller tilläggen på er hemsida så kan det uppstå fel/buggar (ovanligt). När det händer så är det oftast inget allvarligt och något vi snabbt vet lösningen på och ni märker förmodligen inte av det.

Men det kan ske mer svårlösta problem som kanske beror på kommunikationen mellan uppdateringen och ert webbhotell. Om Insign tar betalt för arbetet med att lösa problemet så är det vårt ordinarie timpris på 850kr/tim som gäller.

Kunden blir alltid informerad innan vi lägger ner eventuell debiterbar tid så att denne kan ta ställning.

Om sidan blir hackad/infekterad med skadlig kod:

Trots att Insign håller programvaran på er hemsida uppdaterad så kan den ändå bli hackad och infekterad med skadlig kod. Det kan bero på flera olika saker som t ex. dåligt lösenord, bristande säkerhet hos ert webbhotell eller virus på en dator som redigerar sidan.

I nio fall av tio är det en robot som hackat er sida och lagt in skadlig kod.

En hackad hemsida är väldigt enkelt att lösa OM man vet när den blev hackad och om man har backuper från en tid innan attacken. Då laddar man bara upp en backup och byter lösenordord samt gör en kontroll om varför den blev hackad.

Problemet med skadlig kod på sidan är oftast att man inte vet om att den finns där och det går månader innan man upptäcker det. Då är det svårt att veta när det skedde och webbhotell sparar sällan backuper så långt bak i tiden. Man får då anlita en konsult för att leta upp den skadliga koden och ta bort det.

Med våra Support & Serviceavtal så kontrolleras er hemsida varje dag efter skadlig kod och andra sårbarheter för att snabbt få reda på om en hackerattack skett så att man enkelt kan återställa en backup.

Om det mot förmodan ändå krävs att någon manuellt letar upp och tar bort den skadliga koden så samarbetar Insign med ett företag som är experter på att lösa detta. Kostnaden är 850kr/tim. Det är en fördel om ni har ett seriöst webbhotell med hjälpsam support. Siteground och Loopia är bra alternativ.

Problem med ert Webbhotell:

Arbete som uppstår när ert webbhotell har problem ingår normalt inte i Support & serviceavtalen.

Kunden blir alltid informerad innan vi lägger ner eventuell debiterbar tid så att denne kan ta ställning.

Arbete relaterat till tilläggstjänster

Vid köp av de tilläggstjänster vi erbjuder så ingår det alltid att vi installerar och konfigurerar tjänsterna så att dom fungerar som det är tänkt. Det ingår INTE arbete med eventuella åtgärder som kan bli aktuella efter att exempelvis upptidskontrollen slagit larm om att sidan ligger nere, när sökordsbevakning visar att man tappat placeringar eller om prestandakontrollen visar att det finns förbättringar på sidan att göra.

Kunden blir alltid informerad innan vi lägger ner eventuell debiterbar tid så att denne kan ta ställning.

 

Nyhetsbrevet & GDPR

Som Support & Serviceavtals kund godkänner du att vi skickar vårt nyhetsbrev till din e-post. Om du inte önskar få vårt nyhetsbrev så ber vi dig att meddela det till oss. Vanligtvis handlar det om ca ett nyhetsbrev i kvartalet.

För övrig information gällande GDPR ber vi er att läsa vidare här: insign.se/cookies-dataskyddsforordningen/