Konsten att synas på Google

Antingen så bygger man sin sida rätt enligt nedan steg för att få bra placeringar eller så betalar man för att synas med såkallade sponsrade länkar. Läs mer om det längst ner på den här sidan. Det ena utesluter självklart inte det andra. Bäst är att göra båda.

När du hör om sökmotoroptimering eller sökordsoptimering/SEO från säljare så handlar det oftast om att på olika sätt försöka ”lura” sökmotorerna till att placera er hemsida högt. Detta sätt medför inga garantier och i värsta fall kan det sluta med uteslutning och avstängning från sökmotorer som Google mfl.

Det enda bra och riktiga sättet att sökmotoroptimera en hemsida är att bygga den rätt från början. Det finns inga genvägar, man måste programmera och strukturera sin hemsida rätt från grunden så att sökmotorer enkelt hittar informationen på webbplatsen. Bra placering på sökmotorer kommer sedan av sig själv.

Sökmotorerna strävar efter att skapa en så relevant träfflista som möjligt för de som söker information. De sökord som används i sökningen är nyckeln till vilka webbsidor som presenteras i träfflistan. Samverkar sökordet på ett optimalt sätt med hemsidans innehåll kommer hemsidan att presenteras i träfflistan.

 

Fyra viktiga steg för bra placeringar på Google

1. TEKNIKEN

Hemsidan ska vara tekniskt modern. Insign arbetar i WordPress som är mycket bra val av plattform.

2. TEXTEN

I texterna skall ni använda ord och meningar som ni tror att folk söker på i Google. Ord/meningar är bättre som rubriker än som brödtext då Google värderar rubriker högst, men självklart är även brödtexten mycket viktig.

Era viktigaste ord skall finnas med i: Sidtiteln, beskrivningen, filnamnet och som nyckelord/metatagg. Tänk också på att de viktigaste orden ska komma i början av titeln då Google prioriterar de första orden högst.

Insign ser till att kundens viktigaste ord är optimerade på detta sätt och det är just därför våra kunders hemsidor ofta klättrar upp på topplaceringar.

Man kan lägga in en lista på bra ord som ni vill bli förknippade med, så kallade ”metataggar” men dessa fungerar inte om inte orden finns med någonstans i era texter. Även bilder ska sökmotoroptimeras med hjälp av förklarande texter till varje bild.

Självklart måste dessa ord även finnas på den faktiska målsidan (sidan ni sökmotoroptimerar).

3. SITEMAP

Det finns två olika typer av sitemaps/webbkartor. En för att besökare enkelt ska hitta alla sidor och en för att Google ska hitta alla sidor. Det är den senare som är viktig. Man skapar först en sådan sitemap, validerar sin sida hos google och registrerar sitemapen där. Google kommer nu att hitta hemsidan och alla undersidor. Man hjälper helt enkelt Google att hitta sina sidor och detta bidrar till fler och bättre placeringar på Google.

Insign gör detta för sina kunder.

4. LÄNKAR OCH BESÖK

Om ni länkar till andra och framförallt om andra länkar till er så höjs ert värde på Google vilket leder till bättre placeringar. Ju fler som länkar till er ju högre värde och bättre placeringar får ni på Google. Oseriösa länkstrategier genomskådas av Google.

Ju fler besökare er hemsida har ju högre värde får sidan hos Google.

Har ni ordnat dessa fyra steg så har ni bra förutsättningar för bra placeringar på Sökmotorer.

Vill du att vi förklarar det för er muntligt istället?

Ring Johan på Insign så förklarar han hur vi kan få er att synas på Google.

GOOGLE HELHETSLÖSNING!

Det finns ett sätt till att synas på Google genom så kallade sponsrade länkar. Det här sättet har inget med din hemsida att göra. Man lägger upp gratis annonser som lägger sig högst upp eller på höger sida i Google. Du betalar endast när någon klickar på din annons.

Insign har satt ihop ett paket för att göra det enkelt för er. Se filmen till höger där vi på ett enkelt sätt förklarar tjänsten.

Vill du prova en 3 mån testperiod?